RSS

Usaha Tangga Kejayaan.

salam ramadan kepada semua. hari ini dh masuk hari ke sembilan kita berpuasa. dan malam ini malam ke sepuluh terawih. alhamdulilallah kita masih bertemu semula di bulan Ramdhan bulan yang penuh dengan keberkatan. di bulan inilah kite perlu mempebanyakkan amalan-amalan untuk kite menempuh akhirat yang akan tiba kelak.

hari ini aku terfikir untuk berkongsi suatu perkara yang sudah ramai orang tahu tentang tajuk blog hari ni. bak kata pepatah "usaha tangga kejayaan". ape itu usaha??apa itu tangga??ape itu kejayaan??..wah...dh jadi mcm pakar motivasi pulak aku hari ni. setiap perkara yang kita buat perlu ada usaha. cthnya mcm nak makan. kena ke kedai,beli barang,lps tue dh beli brg, potong bwg ke,blend bawang tue ke,lps tue masak. klu xmasak kat umah pun beli kt kedai. nk ke kedai pun kena usaha jgk. kalau malas alamat nyer berlapar la. tue pun salah satu usaha.

kadang2 aku rasa usaha yang aku buat mcm sia2 saja. tue lah manusia kan. xpnh cukup dengan apa yg diberi. bagi yg itu nak yang ini. alhamdulliaallah sem nie adalah final year aku. insyaallah aku ader lagu satu sem untuk ditempuh. walau penuh onak dan duri pun aku perlu tempuh untuk menggapai cita2 ku untuk menjadi seorang JURUTERA.

tapikan berbalik pada cita2 aku. dr sekolah dulu asyik bertukar jer. xpnh nk tetap. ni pun mcm rasa "betul ke aku nk jadi engineer nie?". masa sekolah rendah nak jadi polis, lps tue nk jadi bomba. naik pulak sekolah menengah nak jadi peguam, lps tue nak jadi ahli politik, lps tue nak jadi doktor. lps spm apply course mcm2. hehehe..nak tergelak jugak course yang aku mintak. mcm2 ada. aku mntk course perhutanan,civil,electrical,IT,business and last sekali mintan mechanical. yang last tue yang mengena. rezeki dr Allah..aminnnn...


usaha anda bermula dari sini...


kepada yang selalu menghadapi kesusahan tidak kira dari segi apa, korang perlu tahu
bahawa :-

biar tergolek,

biar tersepit,

biar tersembam,

biar sakit,

biar menangis,

dalam hidup kita mesti ader usaha...sebabnyer bila kita dah rasa sakit,bila dh tergolek,bila dh semua tue, baru kita tahu kehidupan ini sebenarnyer mcm mane. orang kata pahit itu ubatnya. jangan salahkan takdir. sebab itu semua dugaan yang Allah nak bagi kat kita. semua orang cara lain2. jadi berusaha lah anda demi kejayaan anda sendiri. xde sape yang boleh mengubah diri anda melainkan empunya diri itu sendiri.....



renung2kan lah......
>

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

aNiSa hANg tUaH said...

tapi kadang2 malas nak usaha
sebab tu la tak berjaya
:(

papa Jahat said...

hehehe..tau xpe...tp nk berjaya...dlm diri ader huruf M mmg pyh la..