RSS

Blackberry Haram???

ader sesiapa memilik Blackberry????......


lambat gak aku nie. member aku skang yang pakai blackberry dh kecoh psl hal nie. baru2 nie negara di UAE telah mengharamkan Blackberry atas sebab2 keselamatan. jadi jom tengok petikan yang sempat aku amik :-

DUBAI: Emiriah Arab Bersatu (UAE) mengisytiharkan telefon pintar Blackberry sebagai mengancam keselamatan negara itu atas alasan peralatannya berfungsi di luar undang-undang dan boleh disalahgunakan.

Kontroversi terbaru Blackberry ini adalah yang kedua di UAE selepas pengusaha telefon bimbit terbesar, Etisalat, menggalakkan 145,000 pengguna telefon pintar itu memasukkan perisian membenarkan ia diperiksa pihak luar.

Pihak Berkuasa Peraturan Telekomunikasi (TRA) UAE bimbang Blackberry boleh disalahgunakan kerana ia satu-satunya telefon yang menyampaikan maklumat pengguna secara automatik kepada pusat data di luar negara.

RIM memberi panduan pengguna membuang perisian yang membolehkan pihak luar memeriksa Blackberry mereka.

TRA menekankan, peralatan BlackBerry beroperasi di luar undang-undang tempatan kerana ia menghantar data ke negara luar untuk diuruskan pertubuhan komersial asing.

baru la aku tau sebab ape diharamkan. jadi boleh jadi ke Malaysia akan mengharamkan jugak penggunaan Blackberry ini??. kepada yang dh membeli, berhati2 la. takut diharamkan penggunaan di Malaysia pulak. yang nak beli, xyah la. beli hanset laen. takut berputih mata la pulak nnti...huhu...

>

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 comments:

shahrin yusof said...

kalau boleh tak payah la diharamkan :)

papa Jahat said...

tau xpe. bagi diorg kaji dulu la..kite tgk mcm mne dulu..